Interview met Ouder
Ontwikkeling van kinderen staat op één
‘’Toen ik binnenstapte wist ik het meteen. Dit is de school waar Emily zich thuis gaat voelen.’’ aldus Aukje, moeder van Emily (groep 4). Ze vertelt je graag meer over waarom De Franciscus dé school voor haar dochter is.
De eerste indruk
Voor Aukje was het bezoeken van één school voldoende. Na haar eerste bezoek hakte ze direct de knoop door. Een mooier compliment bestaat er niet. ‘’De rondleiding voelde heel gemoedelijk, vrij en gezellig. We wisten meteen dat we niet verder hoefden te kijken. Verschillende leerkrachten kwamen naar ons toe en lieten ons meekijken in de klas. Wat mij erg aansprak is dat leerlingen hier ook spelenderwijs leren. Dus niet alleen in het klaslokaal sommen stampen, maar juist het schoolplein op en - buiten - sommen leren (bewegend leren)’’, aldus Aukje
‘’Laatst schreven ze de eigen naam op een whiteboard. Daarna moesten ze zichzelf in alfabetische volgorde zetten. Zulke oefeningen maakt leren leuk voor iedereen, ook voor kinderen die meer moeite hebben met taal.’’
Aandacht voor het individuele kind
Ieder kind heeft zijn of haar eigen talenten en groeipunten. Wij vinden het belangrijk dat kinderen hun eigen talenten ontdekken en ondersteuning krijgen waar nodig. Aukje: ‘’Ik ben erg tevreden over de kwaliteit van het onderwijs. Zo stapt De Franciscus nu over op een nieuwe methode om het niveau per leerling bij te houden. Dit vind ik heel kindgericht, ze kijken echt per leerling wat er nodig is: een stapje hoger, extra begeleiding of een tandje erbij zetten. Zo hebben ze bij Emily in de klas een tafel waar leerlingen aan gaan zitten wanneer ze extra hulp nodig hebben. Zo leren kinderen zelf aanvoelen en -geven wat ze nodig hebben.’’
De petten van de Kanjertraining
Wij zijn een Kanjerschool, de lessen daaruit nemen leerlingen vaak mee naar huis. We vroegen Aukje wat zij thuis merkt van de Kanjertraining: ‘’Ik merk aan Emily dat zij zich bewust is van haar woorden en wat die bij iemand anders teweeg kunnen brengen. Ze houdt rekening met andermans gevoelens. Die empathie vind ik heel mooi. Ze leert dat iedereen mee mag doen, dat je rekening houdt met elkaar en respect hebt voor elkaar. Op De Franciscus accepteert iedereen elkaar’’, aldus Aukje.
Betrokken juffen en meesters
De drijvende kracht achter De Franciscus? Dat zijn onze leerkrachten (en hulpouders😉). Aukje: ‘’De leerkrachten helpen waar ze kunnen. Emily heeft soms moeite met lezen, haar juffen komen met allerlei opties en mogelijkheden om daarin te ondersteunen; van een leeskliniek tot extra oefeningen. Het gaat niet alleen om beter leren lezen, ze denken echt mee in hoe we voor Emily lezen leuker kunnen maken. Tijdens de zomervakantie kreeg ik bijvoorbeeld de 1000 woorden challenge en het rijtjesboek van Malmberg mee. Erg fijn, zo konden we samen oefenen. Nu begint ze het nieuwe schooljaar op hetzelfde niveau waarmee ze het vorige jaar afsloot.’’
‘’De Franciscus is een prettige en betrokken school. Directeur Gerben staat ‘s ochtends altijd bij één van de ingangen om goedemorgen te zeggen.’’
Wie is Aukje
Aukje en haar man Emanuel kozen vier jaar geleden voor De Franciscus. Aukje is een stay-at-home-mom en is erg betrokken bij onze school. Zo scant ze boeken in de schoolbieb, helpt ze mee tijdens uitjes en activiteiten en pluist ze meerdere keren per jaar de haren van onze leerlingen uit (geen zorgen, dit laten we haar niet in haar eentje doen 😉). Aukje: ‘’Het is zo leuk om bij verschillende activiteiten betrokken te zijn. Ik bouw een band op met de kinderen en voel me echt onderdeel van De Franciscus.’’
Nieuwsgierig geworden naar onze school?