Voedingsbeleid Franciscusschool

Bij ons op school is gezond eten belangrijk, het draagt bij aan een goede ontwikkeling van kinderen. Het aantal kinderen en volwassenen met overgewicht stijgt de laatste jaren sterk, onder andere als gevolg van verkeerde eetgewoontes en te weinig beweging.
Overgewicht op jonge leeftijd kan grote gevolgen hebben, nu en later. Denk aan pesten, een minderwaardigheidsgevoel, niet goed kunnen meekomen met bewegingsactiviteiten en gezondheidsrisico’s. Kortom: het aanleren van gezonde eetgewoonten is voor kinderen belangrijk. Samen met ouders willen we daar een positievere en actievere rol in spelen, in de pauze, tijdens de lunch en met feesten. Natuurlijk is er ruimte voor individuele afspraken bij een allergie, dieet of geloofsovertuiging. Het is de keuze van de ouders/verzorgers wat zij hun kinderen te eten en te drinken meegeven. Aan de andere kant maakt uw kind deel uit van een klas waar de school afspraken voor opstelt. Er zijn grenzen in wat de kinderen dus mee mogen nemen. In het kader van de gezonde school hebben we daarom een richtlijn opgesteld voor eten en drinken op school.

Pauzehap
De kinderen eten elke ochtend een gezond tussendoortje. Een pauzehap is geen hele maaltijd, het moet niet te groot zijn. We vragen de ouders geen snoep, koek met chocola of chips mee naar school te nemen. We willen een aantal dagen specifiek als ‘fruitdagen’ stimuleren, dat zijn maandag, woensdag & vrijdag.

Voorbeelden van gezonde tussendoortjes
– Fruit: appel, peer, banaan, sinaasappel, mandarijn, druiven, aardbeien, kiwi, meloen
– Groente: komkommer, tomaatjes, paprika, radijsjes
– Granen: volkoren of bruine boterham, rijstwafel, (volkoren)biscuit, zoals 1 evergreen of 1 sultana (niet een heel pakje), eierkoek, soepstengel.
– Geschikt beleg (bevat niet te veel verzadigd vet en zout) Zoet beleg, bijvoorbeeld appelstroop, (halva)jam of honing. Hartig beleg, bijvoorbeeld 30+ kaas, 20+ of 30+ smeerkaas met minder zout, ei, hüttenkäse, kipfilet of een plakje beenham.

Drinken
We vragen de ouders zoveel mogelijk gezonde dranken mee naar school te nemen, we stimuleren onderstaande voorbeelden. Wel vragen we de ouders geen sportdranken mee te geven omdat ze erg veel suiker bevatten.

Voorbeelden van geschikt voor drinken in de pauze
– Kraanwater
– Thee zonder suiker
– Halfvolle melk, karnemelk of yoghurtdrink zonder toegevoegde suikers
– Diksap of vruchtensap met water

Traktaties
Als je jarig bent, mag je natuurlijk trakteren. Een traktatie is altijd een extraatje en hoeft dus niet groot te zijn. Zeker in de onderbouw is een traktatie al gauw een hele maaltijd. We vieren de verjaardag van de kinderen tijdens de kleine pauze, dan wordt ook de traktatie uitgedeeld en opgegeten. Zo creëren we geen extra eetmoment.

Voorbeelden van geschikte traktaties
– Groente en fruit in een leuk jasje
– Kleine porties van producten die niet te vet of te zoet zijn: rozijntjes, een handje naturel popcorn, een soepstengel, sneetje ontbijtkoek, mini eierkoek.
– Een waterijsje – Beperkte hoeveelheid kaas of worst – Een klein snoepje is prima, maar houdt het daar dan ook bij. Een lolly wordt i.v.m. veiligheid niet opgegeten maar mee naar huis gegeven.
– Kijk voor voorbeelden van traktaties op: www.voedingscentrum.nl/trakteren en www.gezondtrakteren.nl

Het goede voorbeeld
De school en de ouderraad willen graag het goede voorbeeld geven. Kinderen kijken ook naar wat volwassenen eten. Het kan daarom niet dat leerkrachten een snoepreep eten terwijl de kinderen een stuk fruit eten. Daarom vragen wij u geen traktaties voor de leerkrachten mee te geven. De jarige job mag natuurlijk wel langs de leerkrachten met een kaart. Als u iets wilt trakteren voor de leerkrachten dan vragen wij u een bijdrage te leveren voor de stichting ‘Jarige Job’. Deze stichting zorgt ervoor dat kinderen van wie de ouders niet genoeg te besteden hebben, in elk geval wel een verjaardagsfeestje kunnen vieren. Op www.jarigejob.nl vindt u meer informatie. In de teamkamer staat een spaarpot waarin het kind de bijdrage mag doen. Een aantal keer per jaar leest u in de weekbrief de tussenstand en eindopbrengst voor de stichting.

Handhaving
Wij willen met name gezonde voeding stimuleren en doen dat dus ook onder andere door:
– Lessen lekker in je lijf in samenwerking met het beweegteam
– Aandacht besteden aan gezonde traktatie of pauzehap wanneer deze mee wordt genomen

Nieuwe ouders worden bij de kennismaking en intake op de hoogte gesteld van het voedingsbeleid met de vraag zich hieraan te conformeren.